Dinah Hagedoorn, Kievit 5, 9685 CD Blauwestad, 06 189 27 098
ONTWIKKELINGSTRAUMA (vroegkinderlijk trauma)
De ervaring van een onveilige jeugd laat een spoor van trauma’s na in het volwassen leven. Vooral als er sprake is geweest van onveiligheid gedurende het eerste levensjaar. De veranderingen in het brein van een baby zijn ingrijpender dan in zijn hele verdere leven. Babyhersenen maken constant nieuwe verbindingen en absorberen alle indrukken. Positieve ervaringen leggen een gezonde voedingsbodem, negatieve ervaringen doen het tegenovergestelde: ze belasten onze overgevoeligheid voor stress en we bouwen geen gezond zelfbeeld op.
Het niet-veilig-gehecht-zijn wordt ontwikkelingstrauma genoemd (of vroegkinderlijk trauma). Omdat de hersenen ons instinctief willen beschermen, zetten we – zo jong als we zijn – al overlevingsmechanismes in. Bij aanhoudende negatieve omstandigheden vormt zich een patroon. Dat patroon slijt in en met deze imprint wordt onze persoonlijkheid gevormd. We weten (later) meestal wel dat er iets niet klopt, maar we snappen niet hoe dit is ontstaan en waarom we zo gevoelig zijn. Aan onze herinneringen kunnen we meestal ook niet genoeg houvast ontlenen, zo klein als we waren. En tijdens het opgroeien zijn we waarschijnlijk begonnen herinneringen (onbewust) te verdringen, omdat we ons nergens echt prettig bij voelden en altijd alert bleven op wat op ons afkwam.
Wanneer we op latere leeftijd in conflict komen met onszelf en het maar niet lukt om aan bepaalde ‘triggers’ te ontkomen, vallen we automatisch terug in het kindgedrag van vroeger. Het doet ons weer klein voelen terwijl we toch volwassen zijn. Met dit ondermijnende gedrag brengen we aan onszelf toxische schade toe. We hebben een negatief zelfbeeld, misschien een depressie of burn-out, we krijgen lichamelijke klachten, voelen ons eenzaam en niet geaccepteerd. En alsof dat allemaal al niet erg genoeg is, denken we vaak ook nog dat het onze eigen schuld is.
Vaak ligt emotionele verwaarlozing ten grondslag aan deze beperking. Gezegd moet worden dat dit door de ouder(s) meestal niet opzettelijk gebeurt. Ook liefdevolle ouders hebben hun tekortkomingen (ze hadden mogelijk zelf geen goed rolmodel). Zelfs met een tas vol fijne herinneringen kan iemand zich in zijn kindertijd onvoldoende ‘gezien’ en ‘begrepen’ hebben gevoeld. Daarnaast kunnen familiepatronen, zoals gevoelens, gedragingen en zelfs herinneringen, van generatie op generatie worden doorgegeven. Hoe dit ook allemaal precies is geweest, het maakt niet uit. Jij hebt er last van. Maar jij ben ook degene die het kan veranderen!
Er is dus goed nieuws! We kunnen de overgevoeligheid van ons stresssysteem die door ontwikkelingstrauma is ontstaan niet alleen herstellen, maar we kunnen ook onze overlevingsmechanismen afleren en onderliggende trauma’s helen!
> Bewustwording > Inzicht > Moed en wilskracht > Actie > Resultaat
In mijn praktijk doe ik regressiesessies (met innerlijk kindwerk) en werk ik met enkele emotieve technieken. Dit in combinatie met het regelmatig doen van somatische-, meditatieve- en ademhalingsoefeningen. Deze oefeningen leer je bij mij, maar doe je vooral thuis.
Bereid je voor op een fantastische reis naar jouw eigen transformatie en genezing!
LEZING / PRESENTATIE ONTWIKKELINGSTRAUMA
Ik sprak onlangs een ex-cliënt die op mijn vraag wat ze vooral had opgestoken van de sessies, antwoordde ze: ‘Ik heb zelfliefde ontdekt’! Deze vrouw heeft nu een succesvolle onderneming.
Vanuit mijn persoonlijke ervaringen en individuele betrokkenheid met dit (relatief groot) en vaak onbegrepen, maatschappelijke probleem wil ik, gesteund door de nieuwste wetenschappelijke feiten, dit thema binnen het kader van regressietherapie meer op de kaart zetten. Dit doe ik onder andere door het geven van een lezing/diapresentatie. Deze avond is bij mij thuis gepland op donderdag 16 januari 2025. Maximaal 10 deelnemers. Deelname is gratis en vrijblijvend. Het begint om 19:15 uur en eindigt rond 21:30 uur.
Als je geïnteresseerd bent, stuur dan een mailtje of bericht (o.v.v. jouw e-mailadres) naar: dinahhagedoorn@msn.com. Je krijgt een ontvangstbevestiging en ik hou je op de hoogte.
SPECIAAL PROGRAMMA
Inmiddels werk ik al een tijdje intensief aan een programma om (jong)volwassenen met het vermoeden van ontwikkelingstrauma structureel te (kunnen) helpen. Een intake met het invullen van een vragenformulier zijn het vertrekpunt, en in overleg bepalen we samen de strategie waarvan enkele regressiesessies onderdeel zijn. Dit in combinatie met somatische-, meditatieve- en ademhalingsoefeningen, emotieve technieken, coaching en (veel) inzicht over de oorzaken en de weg naar de oplossing. Naast het uitvoeren van dit programma en de oefeningen – die je voornamelijk thuis doet – denk ik aan het vormen van kleine praatgroepjes om ervaringen uit te wisselen en waarbinnen er onder mijn begeleiding veel aandacht is voor de oefeningen en wat je zelf allemaal nog kunt doen.
OPGEMERKT
* Naar schatting 60% van de bevolking heeft in de vroege kindertijd een of meer dingen meegemaakt die een verstorende invloed hadden op de normale ontwikkeling van het zenuwstelsel.
* 90% van de groei van onze hersenen gebeurt tijdens de eerste 5 jaar. De eerste 3 jaar zijn crusiaal.
* Genen vormen een blauwdruk voor de hersenen, maar de omgeving en ervaringen van een kind voeren de constructie uit.
* Een trauma betreft niet de gebeurtenis zelf, maar het is de reactie van ons zenuwstelsel op de gebeurtenis (Peter Levine).
NIEMAND ZIET MIJN TRANEN
Enkele traumatische jeugdherinneringen die ik via regressietherapie ontdekte, heb ik onder een therapeutisch vergrootglas gelegd in de semi-biografie: ‘Niemand ziet mijn tranen’. Dit boekje is bij mij te koop. De interesse in ontwikkelingstrauma is hiermee begonnen. Een scriptie over dit onderwerp vormde tevens mijn afstudeerproject.