Dinah Hagedoorn, Kievit 5, 9685 CD Blauwestad, 06 189 27 098
Wie tijdens zijn jeugd veilig gehecht is, bouwt een flinke voorsprong op in het leven. Daarentegen laat de ervaring van een onveilige jeugd een spoor van trauma’s na in het volwassen leven. Vooral als er sprake is geweest van onveiligheid gedurende de eerste 3 levensjaren. In dat geval spreken we eerder van ontwikkelingstrauma dan van jeugdtrauma. Het ontbreekt dan ook aan parate herinneringen.
De veranderingen in het brein van een baby zijn in de cruciale eerste jaren van zijn bestaan ingrijpender dan in het hele verdere leven. Babyhersenen maken namelijk constant nieuwe verbindingen en absorberen alle indrukken. Positieve ervaringen leggen een gezonde voedingsbodem, negatieve ervaringen doen het tegenovergestelde: ze belasten het zenuwstelsel met een overgevoeligheid voor stress. Het niet-veilig-gehecht-zijn (en blijven gedurende de jeugd) wordt ontwikkelingstrauma genoemd.
Omdat de hersenen ons instinctief willen beschermen, maken we – zo jong als we zijn – al gebruik van overlevingsmechanismes. Enkele voorbeelden: je aanpassen, een muur opzetten, conflicten uit de weg gaan, streven naar perfectie, geldingsdrang of dichtklappen. Bij aanhoudende negatieve omstandigheden vormt zich een patroon. Dat patroon slijt in en met deze imprint wordt onze persoonlijkheid gevormd. We weten (later) meestal wel dat er iets niet klopt, maar we snappen niet hoe dit is ontstaan en waarom we zo gevoelig zijn. Aan onze herinneringen kunnen we ook niet altijd houvast ontlenen, omdat we vroeg in ons leven nog geen herinneringen kunnen vasthouden. En tijdens het opgroeien zijn we waarschijnlijk begonnen herinneringen (onbewust) te verdringen, omdat we ons er zelden echt prettig bij voelden en altijd alert bleven op wat op ons afkwam.
Wanneer we op latere leeftijd met innerlijke conflicten te maken krijgen, en het ons maar niet lukt om aan bepaalde ‘triggers’ te ontkomen, vallen we automatisch terug in het kindgedrag van vroeger. Het doet ons weer klein voelen terwijl we toch volwassen zijn. Met dit onszelf ondermijnende gedrag ontwikkelen we een negatief zelfbeeld, misschien zelfs een depressie of burn-out, we krijgen lichamelijke klachten, voelen ons eenzaam en niet geaccepteerd. En alsof dat allemaal al niet erg genoeg is, geven we onszelf meestal ook nog de schuld.
Vaak ligt emotionele verwaarlozing in die cruciale jonge jaren van ons leven ten grondslag aan deze beperking. Gezegd moet worden dat dit door de ouder(s) meestal niet opzettelijk gebeurt. Ook liefdevolle ouders hebben hun tekortkomingen (ze hadden mogelijk zelf geen goed rolmodel). Zelfs met een tas vol fijne herinneringen kan iemand zich in zijn kindertijd onvoldoende ‘gezien’ en ‘begrepen’ hebben gevoeld. Daarnaast kunnen familiepatronen, zoals gevoelens, gedragingen en zelfs herinneringen, van generatie op generatie worden doorgegeven. Hoe dit ook allemaal precies is geweest, het maakt eigenlijk niet uit. Jij hebt er last van, maar jij bent ook degene die dit kan veranderen!
In een wereld waar stress en trauma diep verweven zijn in de hectiek van het dagelijkse leven, groeit de behoefte aan methodieken die aansluiten bij de ervaringen van mensen. Ondersteund door inzichten uit de polyvagaaltheorie van dr. Stephen Porges kunnen we de overgevoeligheid van het stresssysteem herstellen en al onze programma’s aanpassen. Na de zomervakantie van 2025 geef ik weer enkele lezingen over het thema ontwikkelingstrauma. De data verschijnen op deze pagina.
In mijn praktijk doe ik regressiesessies (met veel innerlijk kindwerk) bij mensen die worstelen met jeugdtrauma’s. Ook geef ik passend huiswerk mee, zoals somatisch/energetische oefeningen en trauma-sensitieve mindfulness. Dit en meer pas ik ook toe in de 10-delige cursus ‘Oude kindpijn loslaten’. Deze cursus start over enkele maanden. Je kunt nog meedoen! Lees hierover meer:
Krijg gegarandeerd een heldere blik op jouw leven en leer weer van jezelf te houden! In deze unieke, leerzame en vooral helende cursus reken je af met de draken van het verleden…
De cursus ‘Oude kindpijn loslaten’ start na de zomervakantie van 2025 met 4 tot max. 6 deelnemers op 10 donderdagavonden, verspreid over meerdere maanden. Ze vinden plaats in mijn praktijk in Blauwestad (Kievit nr. 5). De lessen duren 2,5 – 3 uur en beginnen stipt om 19:15 uur. De speciale INTRODUCTIEPRIJS bedraagt slechts € 260,- (de werkelijke waarde is meer dan € 790,-).
Deze door mijzelf geschreven/samengestelde cursus is bedoeld voor volwassenen die last hebben van jeugdtrauma’s waar meestal ook een ontwikkelingstrauma onder verborgen zit. Ontwikkelingstrauma ontstaat wanneer je als baby in een onveilige omgeving bent opgegroeid. Er is geen goede hechting geweest. En als gevolg daarvan heb je niet goed geleerd hoe je met stressvolle situaties en nieuwe uitdagingen om moet gaan.
Een heldere en unieke methode die nog niet eerder in Nederland is toegepast, loopt als rode draad door de cursus heen, naast dat technieken en behandelmethodes uit diverse werkvelden gecombineerd worden. Het praktische aanbod is breed, gevarieerd en voor iedereen toegankelijk. Ik hanteer o.a. de polyvagaaltheorie van dr. Stephen Porges. Deze theorie biedt een revolutionaire kijk op ons autonome zenuwstelsel en hoe wij instinctief reageren op veiligheid/dreiging, en wat er dan in ons lijf en in ons hoofd gebeurt.
Omdat deze cursus spiksplinternieuw is, bied ik hem éénmalig aan voor de speciale introductieprijs van € 260,-. Deze prijs is inclusief syllabus (52 pagina’s), individuele coaching plus een aanvullende intake en evaluatie.
Heb je vragen of wil je weten of deze cursus iets voor je is? Maak dan een (gratis en vrijblijvende) kennismakingsafspraak. Natuurlijk geef ik je ook graag een kijkje in de uitgebreide syllabus. Je krijgt echt heel veel voor weinig geld!
Telefoon 06 189 27 098 of mail: dinahhagedoorn@msn.com
Over de cursus:
Tijdens de cursus leer je veel over de oorzaken van ontwikkelingstrauma en jeugdtrauma’s, welke impact dit heeft op ons zenuwstelsel, krijg je inzicht in de eigen onderliggende problematiek en ga je ook begrijpen wat er moet gebeuren om jezelf te bevrijden van opgeslagen ladingen, beperkende overtuigingen en overlevingsstrategieën. Daar gaan we dan ook letterlijk mee aan de slag, naast dat je eveneens thuis veel zult moeten oefenen en regelmatig wat huiswerk meekrijgt. NB: Binnen en buiten de cursusruimte gelden bindende regels m.b.t. ieders individuele behoefte aan privacy en integriteit. Wees daar vooral gerust over!
Aandachtspunten o.a.:
– Werking zenuwstelsel en groei hersenen en het ontstaan van ontwikkelingstrauma.
– Wat zijn de gevolgen op de langere termijn?
– Wat betekent dat voor iedere cursist individueel?
– Onderliggende verbanden leren herkennen tussen fysieke, mentale en emotionele klachten.
– Herkennen en analyseren van de eigen overlevingsmechanismen, onterechte overtuigingen en specifieke reactiepatronen.
– Je kwetsbaarheid durven laten zien en over emoties leren praten onder het motto: je kunt alleen verwerken wanneer je gevoelens toelaat.
– Delen met gelijkgestemden. Je staat echt niet alleen.
– In verbinding komen met jezelf, je maskers afleggen, je bewustzijn vergroten
– Niet wenselijk gedrag ombuigen naar nieuw gedrag.
– Je eigen identiteit ontdekken en met herwonnen levenslust nieuwe kansen creëren.
– Je innerlijk gekwetste kinderen weer blij maken.
– Het leren voelen van de aanwezige ‘oude’ pijn en deze opheffen (neutraliseren).
– Vergroten van de eigen veerkracht en weerbaarheid; ruimte vrijmaken voor nieuwe kansen.
– Bewaken van je psychische en fysieke grenzen.
– Leren vertrouwen op je intuïtie en de kracht van positief denken en zelfheling.
Afbeelding: Onkruid kunnen we snoeien tot we een ons wegen, het blijft terugkomen totdat we verder gaan kijken. Wat gebeurt er onder de grond? Pas in de onzichtbare wereld, onder het oppervlak, kunnen we dit onkruid uitroeien door het met wortel en al te verwijderen.